wtorek, 9 marca 2010

Skupienie na oszczędzaniu energii

Jako że budowa czegoś konkretnego co będzie generowało energię zajmie mi więcej czasu niż myślałem, podejdę do sprawy od innej strony - od oszczędzania energii. Sukcesywnie będę wymieniał prądożerne urządzenia na bardziej ekologiczne i będę zwracał uwagę na to aby energia w domu się nie marnowała. W ten sposób będę mógł stopniowo obniżyć rachunki za energię elektryczną a w przyszłości moja elektrownia wiatrowa będzie musiała mniej pracować.

Jako że w domu mam centralne i gaz więc odpada wahanie zużycia energii elektrycznej zimą i latem. W ostatnim półroczu (lipiec 2009 - styczeń 2010) zużyłem 841 kWh energii elektrycznej. Co wynosi 140,16 kWh miesięcznie. Celowo nie podaje cen w zł bo często są podwyżki za energię tak więc podanie konkretnie ilości zużytej energii będzie bardziej miarodajnym parametrem.

Wcześniej nie zwracałem uwagi na pozostawioną ładowarkę od telefonu czy zasilacz od laptopa w gniazdku, teraz od razu odłączam zasilacz gdy skończę ładowanie telefonu. Także staram się odłączać urządzenia od sieci gdy mają być przez dłuższy czas w stanie czuwania. Kolejnym elementem który wykonuję to odłączanie komputera stacjonarnego pstryczkiem z tyłu zasilacza. Każdy komputer z tyłu zasilacza powinien mieć taki pstryczek którym gruntownie odcina się zasilanie od komputera. Z pewnością nie każdy wie ale gdy komputer jest wyłączony to także pobiera kilka - kilkanaście wat energii tak więc wyłączajcie pstryczkiem zasilacz lub wyłączajcie listwę zasilającą na noc, ta czynność na pewno zaoszczędzi parę watów miesięcznie. Ostatnią modyfikacją jaką zrobiłem w ostatnim czasie to wymiana czterech żarówek 100 watowych na pięć żarówek energooszczędnych (cztery po 13 wat i jedna 15 wat). Zużywałem 400 wat a teraz zużywam 64 wat (336 wat mniej) a wielkiej różnicy w jakości oświetlenia nie zauważyłem.

Jak te wszystkie czynności przełożą się na wartość zużycia energii elektrycznej zobaczymy wraz z kolejnym okresem rozliczeniowym na początku lipca 2010. Oczywiście nie pozostanę na laurach i nadal będę wprowadzał nowe pomysły oszczędzania energii i stopniowe przechodzenie na energię odnawialną.

2 komentarze:

  1. Twój projekt strasznie mi się podoba! Czy zamierzasz zainwestować w jakiś system zarządzania budynkiem? Myślę, że powinnaś to rozważyć. Na rynku nie brakuje firm, które posiadają go w swojej ofercie. Ta https://www.se.com/pl/pl/product-subcategory/3630-olejowe-transformatory-rozdzielcze jest jedną z nich.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomiary elektryczne są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa w naszych domach i firmach. Oferujemy usługi profesjonalnego elektryka, który przeprowadzi precyzyjne pomiary instalacji elektrycznych. Zapewniamy kompleksowe raporty z wyników pomiarów oraz sugestie dotyczące ewentualnych napraw i modernizacji instalacji. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług!
    https://elektryk-wroclaw.pl/pomiary-elektryczne/

    OdpowiedzUsuń